Indsigelsesordningen
Her kan du læse vejledning om indsigelse mod transaktioner foretaget på nettet ved brug af betalingskort.
I henhold til Forbrugerombudsmandens retningslinjer vedrørende
fjernsalg m.v. i betalingssystemer med betalingskort (december
1996), har en indehaver af et betalingskort, fx Dankort,
VISA-Dankort, Mastercard m.fl., mulighed for at gøre indsigelse
mod, at et givent beløb er trukket fra kortholders konto i
forbindelse med anvendelse af betalingskortet som betalingsmiddel
på internettet.
Endvidere indeholder § 74 i Lov om betalingstjenester, som trådte
i kraft 1. november 2009, regler om charge-back, dvs. tilbageførsel
af penge via udstederen, når en ydelse ikke leveres.
Du kan altid gøre indsigelse, såfremt der er trukket et beløb
fra din konto og du kan godtgøre:
- at du ikke har modtaget varen
- at du har været udsat for et misbrug af kortoplysninger
- at du har fortrudt købet, inden du har modtaget varen ved fx at nægte at modtage den eller undlade at afhente den på posthuset
- at der er trukket et højere beløb, end du havde godkendt ved bestillingen
Det er en forudsætning, at din indsigelse ikke umiddelbart kan tilbagevises som urigtig.
Hvordan laver du en indsigelse?
Du skal gøre indsigelse ved at henvende dig til udstederen af
betalingskortet, hvilket oftest er dit pengeinstitut. Inden du
kontakter dit pengeinstitut, skal du altid selv forsøge at løse
problemet med den forretning, du har handlet med.
Pengeinstituttet skal hjælpe dig med at udfylde en
indsigelsesblanket og herefter skal pengeinstituttet, uden
yderligere stillingtagen til indsigelsen, tilbageføre beløbet til
dig.
Ønsker du at gøre en indsigelse gældende overfor en uautoriseret
eller fejlbehæftet betalingstransaktion, skal du gøre dette
hurtigst muligt.
OBS! Nets og bankerne kan have interne
frister for hvor lang tid efter pengene er hævet, en indsigelse kan
gøres gældende. Kontakt derfor altid dit pengeinstitut
eller NETS hurtigst muligt, hvis du ønsker at gøre en
indsigelse gældende.
Bemærk!
Reglerne om indsigelsesretten har til formål at regulere
situationer, hvor gennemførelsen af en online betalingstransaktion
i praksis stiller kortindehaver ringere end den forbruger, der
betaler pr. efterkrav eller ved brug af et indbetalingskort, der
følger med en leveret ydelse.
Det følger ikke af retningslinjerne, at kortindehaver skal stilles bedre end andre forbrugere ved køb af tilsvarende ydelser, blot fordi købet er foretaget via nettet. Formålet har ikke været at beskytte kortindehaver i tilfælde af betalingsmodtagers konkurs (dette følger bl.a. af Pengeinstitutankenævnets praksis).
Hvis man derfor fx har købt en koncertbillet, et kursus eller lign. på nettet, vil man ikke kunne gøre indsigelse mod transaktionen, hvis arrangementet aflyses pga. konkurs. Dette skyldes, at kortindehaveren her ikke er stillet ringere end den forbruger, der har købt billetten eller kurset i den fysiske verden.
Hvis man som forbruger føler sig uretmæssigt behandlet som følge af, at et pengeinstitut ikke har overholdt gældende regler, er der mulighed for at klage til Pengeinstitutankenævnet.